Innovative AI-algoritmer lover å revitalisere detaljhandelen
Shopping har endret seg enormt de siste 15 årene, da netthandel raskt har utfordret tradisjonelle murstein- og mørtelbutikker. Ved å fokusere på de underliggende faktorene for suksess med e-handel, har RDS-prosjektet som mål å bruke ny innsikt for å distribuere det innovative AI-systemet og forbedre offline-opplevelser.
Måten vi handler på er i stadig utvikling, drevet av den ubønnhørlige økningen av internett. Fremskritt innen e-handel har gjort prosessen enklere for forbrukerne, og mange tradisjonelle forhandlere føler klemmene.
Hver dag stenger 16 murstein- og mørtelbutikker i Storbritannia, og 7 000 per år i USA. Med begynnelsen av COVID-19 vil denne trenden trolig øke. En analyse spår at 55% av de tradisjonelle butikkene risikerer konkurs på grunn av krisen.
Gå inn i Radius AI-løsningen
Det EU-støttede RDS-prosjektet har bidratt til en løsning som forhåpentligvis lar elektronisk handel og tradisjonelle former for shopping sameksistere og trives sammen. En serie AI-algoritmer for å automatisere strategisk planlegging og utførelse av kommersiell eiendomsdrift kan hjelpe.
“Disse AI-algoritmene høster flerlags, komplekse datakilder som er utenfor rekkevidde av detaljister. Deretter behandler dataene for å gi innsikt som kan øke fortjenesten helt ned til postnummernivå, forklarer Burak Capli, prosjektkoordinator ved Radius Tech Fashion Services, med base i Storbritannia.
Gjennom Radius-teknologi høstes hver måned enorme mengder transaksjonsdata for e-handel fra 2,9 milliarder transaksjoner over 68,7 millioner produkter. I tillegg legges 10 millioner forbruksrelaterte datapunkter annenhver dag for å fullføre transaksjonsdataene.
“Enkelt sagt høster og bearbeider Radius shoppingreisen for hver 15. av 100 forbrukere. Denne fremgangen blir sett på som et stort gjennombrudd for detaljhandelen, siden virksomheter samlet taper over 1,2 milliarder euro i året på grunn av manglende evne til å fange opp og administrere data, fortsetter Capli.
For å utnytte denne fyldige datakilden, er AI-algoritmer basert på etnografiske prinsipper utviklet: ingen “utenfor hylla” -verktøyene er brukt. Denne innovative teknologien gir potensialet til å kartlegge helhetlige og allikevel veldig kornete shoppingmønstre. Analysen tar hensyn til over 500 datapunkter, inkludert alder, sivilstand, inntekt, likes og interesser og emne / trend / produkt / merkeforhold.
“Dette gjør det mulig for oss å identifisere forbrukernes digitale personlighet, basert på livsstils- og forbrukspreferanser, og gjenspeile dette i både det virkelige og detaljekontekste,” sier Capli.
Mye forskning på gjennomførbarheten og verdien av teknologien for detaljhandelen har blitt utført av Radius, som det EU-finansierte RDS-prosjektet bidro til å støtte. Gjennom hele prosjektets levetid hadde Capli og teamet hans møter med 89 forhandlere og 12 kommersielle eiendomsinvestorer som til sammen eier over 500 kjøpesentre over hele Europa. Suksessgraden for teknologien var så imponerende at flere av dem siden har signert ytterligere avtaler med Radius.
Fortsatt utvikling i en post-COVID verden
Ettersom forhåpentligvis pandemien avtar i løpet av de kommende månedene, er Capli optimistisk over at løsninger som de som er utviklet av Radius, vil bidra til å gjenoppbygge de mest berørte næringene, hvorav en uten tvil detaljhandelen er.
For Radius spesifikt er målet å fortsette å utvikle sine løsninger og bidra til en mer demokratisk, mer rettferdig post-COVID-verden.
“Radius vil støtte bransjer til å tilføre teknologisk innovasjon i deres DNA, og samsvarer teknologien med forbrukeren til fordel for alle. Vår demokratisering av data vil føre til transformerte, optimaliserte og effektive forretningsmodeller for bransjer direkte til forbruker, avslutter Capli.
Oversetting og tilrettelegging av Michael Undseth-Gyllenberg. © Europa Unionen, 2020 – Kilde: CORDIS, cordis.europa.eu.