Ta et skritt mot et fullverdig 5G kringkastingsmiljø
Takket være den økende etterspørselen etter premiuminnhold som live sportsbegivenheter og forskjellige tjenester som video on demand og mobil-tv, fokuserer medie- og underholdningsindustrien på hvordan man kan redusere produksjonskostnadene samtidig som den øker effektiviteten. Det EU-finansierte VIRTUOSA-prosjektet tar opp nøyaktig denne saken. Prosjektet foreslår virtualisering av nettverks- og produksjonsressurser som er drevet av 5G-teknologi, og er beregnet på å gjøre medieproduksjon mer kostnadseffektiv og skalerbar.
VIRTUOSA-partnere har nylig fullført den første fasen av initiativet deres hos prosjektkoordinator Nevions Service Operations Center i Gdansk, Polen. Denne fasen dekker “integrering av flere produkter fra forskjellige leverandører, med det meste av arbeidet som er gjort fjernt på grunn av COVID-19-situasjonen,” ifølge en pressemelding på prosjektnettstedet. “Den første fasen av prosjektet innebærer å sette opp et IP-basert studio, bygget på industristandarder (SMPTE ST 2110 og NMOS) og integrere utstyr fra flere leverandører,” legger den til. Disse inkluderer videokameraer, en visjonsmikser, servere, en multivisning, en lydmikser, en medieanalysator, tids- og frekvenssynkroniseringsutstyr og programvaredefinerte medieknuter.
Som nevnt i den samme pressemeldingen, har prosjektpartnere overført systemet sitt til fasilitetene til prosjektpartner Institute for Broadcasting Technology (IRT) i München, “der tester vil bli utført [for å sikre samsvar med hele oppsettet til bransjestandarder. ” Sitert i samme pressemelding, kommenterer Markus Berg fra IRT: “Oppsettet er den grunnleggende byggesteinen som vi skal bruke for å lage 5G-fjernproduksjonen som er planlagt for senere faser av prosjektet. Samsvar med standarder er en sentral del av testene, og veldig viktig for IRT, som et internasjonalt anerkjent forsknings- og innovasjonssenter for audiovisuelle teknologier. ”
Reduserte produksjonskostnader
Prosjektet VIRTUOSA (skalerbar programvaredefinerte nettverksarkitekturer for samvirke med live medier som utnytter virtualiserte produksjonsressurser og 5G trådløs anskaffelse) vil løpe frem til august 2021. Det “vil muliggjøre virtuelle tilkoblinger til ethvert studio, kontrollrom og produksjon på stedet på flere steder, og live-tilbakemeldinger fra publikum rett inn i produksjonskjeden via 5G-anskaffelse, ”som forklart på prosjektnettstedet. “Det vil gjøre det mulig å dele medieproduksjonsanlegg, utstyr, ressurser og talent på tvers av lokasjoner, og støtte Cooperative Live Media Production med sanntids transport og prosessering av live media over IP med opptil 100 Gbit / s.”
Prosjektpartnere tror at initiativet vil redusere produksjonskostnadene for levende medier med 30-40%. VIRTUOSAs nettverksarkitektur bruker IP-teknologi, programvaredefinert nettverksteknologi, virtualisering av nettverksfunksjonen, databehandling med høy ytelse og cloud computing. Virtualisering, som refererer til prosessen med å lage en programvarebasert eller virtuell representasjon av applikasjoner, servere, lagring og nettverk, reduserer IT-utgiftene og øker effektiviteten. Med et IP-basert eksternt produksjonssystem som bruker 5G, vil kringkastere kunne sette opp stedet raskere og mer effektivt nesten hvor som helst. Eksempler kan være å håndtere nyheter eller dekke live sportsbegivenheter som krever sporing over betydelige avstander, for eksempel sykling eller landeveiskjøring.
For mer informasjon, vennligst se: VIRTUOSA prosjektnettsted
Oversetting og tilrettelegging av Michael Undseth-Gyllenberg. © Europa Unionen, 2020 – Kilde: CORDIS, cordis.europa.eu.